St. Pelgrimswegen & Voetpaden

Wandelen met een plus...

Verslag: Vredestocht naar de Vredeskapel kapel Kerkrade

Zondag 3 mei 2026 • 12,5 km rondwandeling

 

Met een klein, maar gezellig groepje van 13 personen liepen we aan de vooravond van 4 en 5 mei een vredestocht vanaf de Hamboskapel in Kerkrade naar de vredeskapel, ook in Kerkrade. Met het thema “Houd de vlam van de vrede brandend” wandelden we langs oorlogsmonumenten in Bleijerheide en Duitsland. Eerst een mooi pad achter het voetbalveld en kerkhof van Bleijerheide (waar ook nog een klein Hubertuskapelletje stond) en later het pad tussen het spoor en de Worm, ook op Duits grondgebied. Bij Burg Rode in Herzogenrath stond een Duits Kriegsdenkmal. Daarna via Rolduc naar de Kapel van Maria, koningin van de Vrede in het centrum van Kerkrade. In deze prachtig gerenoveerde kapel werden we gastvrij ontvangen en hielden we ons laatste bezinningsmoment. Het is heel waardevol om ons te blijven realiseren dat vrede niet vanzelfsprekend is en dat dit veel meer betekent dan alleen dat er geen oorlog is, maar dat ook ieder mens daarin een eigen verantwoordelijkheid heeft. Dan lopen we de laatste 2,5 km via het stadspark en langs de Anstelerbeek (met een korte maar venijnige klim) terug naar de parkeerplaats. De voorspelde regen bleef uit, tot het laatste stukje terugweg, maar omdat we tussen de bomen liepen, voelden we de regen nauwelijks. Zo sloten we rond half drie een mooie tocht af.

 


Foto's van deze wandeling